Monday, October 20, 2008

Bukti Kasih Sayang...

Salam...
Mula-mula sekali saya nak minta maaf pada semua sebab saya tak dapat nak sertakan resipi asal patty burger ni. Ini adalah kerana resipi asal hak milik terpelihara hubby saya. Burger ni dia yang buat except for the roti. Patty memang resipi dia dan saya sendiri tak tahu apa yang dia letak sebab kalau dia masak, saya kena jaga anak. Apa pun yang dia taruk saya tak pernah peduli dan ambik tahu sebab hasilnya ternyata sedap! Belum pernah lagi masakan dia mengecewakan saya sekeluarga. Mungkin anda kata saya prejudis sebab dia suami saya, tapi saya tak kisah. Kalau saya tak ada selera nak makan, suruh saja dia masak, pasti bertambah nasi.

Seronok dapat hubby pandai masak? Seronok tu memang seronok, sesekali tukar selera. Tapi kalau dia masak, satu dapur saya kecah dibuatnya. Hehehehe... Jadi selalunya sebelum dia masak, saya akan pastikan sinki clear, segala pinggan mangkuk dan periuk dibersihkan dan disimpan. Jadi, senang la dia nak masak.

Hmmm... Pada saya, kalau nak sedap sesuatu masakan tu, kenalah ada kesungguhan dan kemahuan menyediakannya. Bak kata Jamie Oliver, "We have to be happy while cooking to ensure the food are delicious!". Apa pun, inilah bukti kasih sayang hubby saya pada saya dan anak-anak. Terima kasih Abang...

Oleh kerana ada yang nak, saya dapatkan juga resipi patty burger ni... Ni dia resipi dan tips dari hubby saya khas untuk anda semua... Maaf resipi in English...

Homemade patty (1lb minced meat - 1 packet of Ramly's Burger minced meat)

Ingredients:
flavour for first time he used:
salt
pepper
paprika
garlic (chopped)
spring onions (chopped)
Note:second time was onion (chooped) instead of spring onion.the flavour you can change to whatever flavour you like. can add some brown sugar if you want it slightly sweek and if grilled it gives that nice caramelised looksweet. can put in BBQ sauce (thick ones, not the watery type) or liquid smoke also

binder he used:
1 egg for 1lb meat
about 2 tablespoon breadcrumb

Method:
mix with hand and dont overwork it.
can use dough mixer also but dont overwork
Note: kalau overwork then the meat fibers will be overstretched and the burger becomes hard when cooked like Ramly Burger

that's a quarter pounder i.e. 1lb meat bahagi 4
flatten it and make a hole in the middle about 1/2 inch diameter
for best result flip it only once when the hole is almost closed
when the hole is fully flosed, the burger is done
last sekali just before angkat put slice cheese (he used low fat cheddar cheese) , just to let it melt a bit
note:cheddar tastes so much better than other cheese when it's slightly melted
Bila dah siap, boleh la siapkan burger anda mengikut citarasa masing2... OK?

No comments: